Volimo prirodu – organska hrana i ulja

prirodno

Povratak organskoj proizvodnji i porast prodaje organski uzgojene hrane je tendencija koja sve više dobija na snazi. Kada to uklopimo sa superhranom i prirodnim uljima kojima ćemo začiniti, rezultat su zdrave navike kojima se ovog proleća svesno okrećemo.

Prvo da definišem superhranu – to je ona hrana koja je bogata antioksidansima. O ovom veoma važnom sastojku, kako hrane tako i kozmetičkih proizvoda, već je bilo reči i to sa punim pravom. Antioksidansi stabilizuju i sprečavaju pokretanje oksidativnog stresa koji uzrokuje uništavanje ćelija i prevremeno starenje kože – oni su najveći zaštitnici zdravlja i lepote. Pružaju zaštitu organizmu u borbi protiv slobodnih radikala i pomažu da se oporavi od štete koju nanose. A slobodni radikali doprinose razvoju račličitih bolesti. Važno je znati u kojim prirodnim proizvodima se nalaze antioksidansi. Pre svega sveže voće: borovnice, kupine, maline, jagode, zatim šljiva i jabuka. Od povrća: pasulj, spanać, crveni kupus, paprika, čili paprika, artičoke. Suvo voće: šljive, urme (datulje). Žitarice bogate antioksidansima su ječam, proso, zob, kukuruz. Međutim, pojavljuje se etiketa superhrane tj. proizvoda koji imaju enormni izvor antioksidanasa i to najčešće uz neki proizvod iz udaljenih krajeva. Ali ne moramo da plaćamo ekstremno visoku cenu za egzotične biljke. Ono što pokušavam da vam preporučim je da se ukoliko imate izbor uvek opredelite za lokalno ugajano voće i povrće, bez obzira što nema epitet super ili nema zvučno ime koje se pojavljuje na stranicama svetskih magazina. Možda najvažnije je da umesto da tragamo za magičnom biljkom, pokušamo da smanjimo količinu slobodnih radikala kojima smo izloženi. Boravak na čistom vazduhu, organska hrana, izbacivanje agresivnih sredstava za čišćenje kuće – sve su to efikasni i pristupačni načini da smanjimo negativni uticaj na naš organizam.

Kao i u svemu, uvek imamo izbor – uz malo truda i vremena, možemo sebi priuštiti zdraviju ishranu od one uobičajene i time poboljšati kvalitet svakodnevnog života, jer od kvaliteta hrane zavise naša energija, snaga, izgled, pamćenje i vitalnost. Iako se ne možemo pohvaliti da živimo na prostoru gde je proizvodnja organske hrane široko rasprostranjena, ipak dolazi do pomaka kako u regulativi tako i u povećanju broja gazdinstava i boljoj obaveštenosti o prednostima zdravije ishrane. Zakon je jasan – organskim se smatra onaj proizvod koji je od ovlašćene sertifikacione orgnizacije dobio pravo na korišćenje nacionalnog znaka Organski proizvod.

Upotrebom različitih ulja u kuhinji, možemo na jednostavan način obogatiti svoju ishranu antiokisdansima, ali i drugim zdravim nutrijentima. Kada već izaberemo organsku, prirodnu hranu, potrebno je spremiti je ili začiniti uljem. Hladno ceđena jestiva ulja koja se upotebljavaju za pečenje, kuvanje ili kao začin, bore se protiv virusa i bakterija, pomažu zdravlju srca, omogućavaju optimalno funkcionisanje mozga i olakšavaju apsorbciju vitamina D i K vitamina. Nisu sva ulja pogodna za pripremu svakog jela koje želimo da pripremimo. Pojedina, na primer maslinovo, osetljiva su na zagrevanje, zato je najbolje da se ta ulja upotrebaljavaju kao dodatak salatama, supi ili povrću.

Ulje semenki grožđa. Ovo cenjeno ulje bledozelene boje sadrži obilje antioksidanasa i polifenola, odnosno omega-3 kiselina, zbog čega štiti kardiovaskularni sistem. Snižava nivo lošeg holesterola i triglicerida, a povećava dobar holesterol, što je važno za sprečavanje kardiovaskularnih oboljenja. Bogato je i vitaminom E. Pogodno je za prženje, a ujedno se može koristiti i kao salatno ulje. Pošto je potrebno dodati malu količinu ovog ulja, korisno je i primeniti ga u dijetama.

Orahovo ulje. Ovo ulje sadrži više od 80 procenata omega-3 i omega-6 nezasićenih masnih kiselina kao i širok spektar minerala i vitamina, Njegova specifična kombinacija nutritivnog sastava smanjuje činioce rizika povezane sa pojavom kardiovaskularnih bolesti pruža pomoć u borbi protiv holesterola. Poboljšava rad mozga, pozitivno utiče na opšte zdravlje i pomaže ogranizmu u borbi protiv gljivica i bakterija. Treba ga izbegavati prilikom kuvanja ili pečenja na visokim temperaturama i najbolje je da ga koristite kao preliv za salate ili kao dodatak supa, umaka, kao i da njime poboljšate već kuvana ili pečena jela. Vrlo se dobro kombinuje u pripremi poslastica od oraha, kao i jelima koja sadrže sir.

Susamovo ulje. Kao odličan izvor omega-6 masnih kiselina, povoljno deluje na zdravlje srca i krvnih sudova, a bogat je i antioksidansima tako da je važan u borbi protiv slobodnih radikala. Mnoga savremena istraživanja potvrđuju njegovu lekovitost, kako semena susama , tako i samog ulja. Sadrži esencijalne masne kiseline i vitamin E. Snižava nivo holesterola, blagotvorno deluje na rad srca i bubrega, pomaže u regulisanju krvnog pritiska, ali i kod zarastanja rana. Može se koristiti za pečenje, prženje, dinstanje, kao i u salatama. Važan je začin u azijskim jelima, posebno u kineskoj, ali to ne znači da ne može da obogati i domaća jela.

Laneno ulje. Bogato je mineralima, vitaminima i nezasićenim masnim kiselinama. Zahvaljujući svom sastavu jača imunitet, smanjuje tegobe kod dijabetesa jer stabilizuje nivo šećera u krvi. Utiče na zdravlje srca i krvnih sudova, utiče na rad mozga, reguliše visok krvni pritisak, blagotvorno deluje na kožu. Ovo ulje se ne koristi za kuvanje jer visoka temperatura pretvara zdrave masnoće u štetne pojave. Zato se pre svega koristi kao salatno ulje, ali i kao dodatak umacima ili kuvanom povrću.

Ulje od bundeve. Ovo tamnozeleno ulje s bogatim, specifičnim ukusom najbolje je koristiti kao začin za salate, jer se kuvanjem gube njegova brojna nutritivna svojstva. Osim što je bogato raznovrsnim masnim kiselinama, kao i vitaminima A, C, K, te brojnim mineralima, njegov pomalo orašast ukus može poboljšati ukus jela.

Ovo je samo mali izbor prirodnih ulja koje možemo da koristimo u ishrani i tako pomognemo našem organizmu u održavanju opšteg zdravlja.

Volimo prirodu i prirodno – organski proizvodi bogati antioksidansima i pravilan odabir ulja pomoći će nam da stvorimo zdrave navike. Nadam se da vam je tekst bio inspirativan, da ste saznali više o organskim proizvodima i kako u potpunosti iskoristiti vredne sastojke pojedinih prirodnih ulja.

Pišite mi u komentarima vaše utiske i predloge. Svaka vaša reč mi mnogo znači.

Do sledećeg čitanja,

Tanja

*Informacije koje se nalaze u tekstu nemaju nameru da donose dijagnozu, da leče ili spreče neki zdravstveni problem ili neku bolest. Molim vas da se obratite doktoru za pitanja koja se odnose na specifično stanje u vezi sa zdravljem.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s